Firstbeat HRV metingen

Vitaliteit & veerkracht verbeteren met HRV training

Firstbeat Life metingen en biofeedback HRV-training om je fysieke en mentale fitheid te verbeteren.

Een preventieve tool om de gezondheid te monitoren. Veel gebruikt in het kader van duurzame inzetbaarheid, re-integratie en bij revalidatie.

BioTrain biedt 2 soorten metingen van de hartslag:

1. Firstbeat Life hartslagmeting: 24-uurs metingen, met een abonnement om onbeperkt te kunnen meten met een hartslagsensor in de thuissituatie en op je werk.

De bodyguard3 (hartslagsensor) van Firstbeat is te leen of te koop, met realtime feedback in de app. Voor losse metingen van 3-5 dagen met een kort abonnement,  of een doorlopend abonnement (vanaf 3 maanden) met persoonlijke coaching.

Wat levert het je op?

De meting geeft o.a. antwoord op deze vragen:

  • Is er goed herstel tijdens de slaap – kwantiteit en kwaliteit? (nacht lang genoeg, genoeg hersteltijd en werkt 'de rem'-de parasympathicus- voldoende?)
  • Zijn er herstelmomenten overdag? Zijn deze momenten effectief?
  • Wat zijn je stress-triggers? wat is de impact van je werk, je activiteiten en situatie?
  • Waar ontspan je van?
  • Wat is het effect van mindfulness, ademoefeningen, meditatie?
  • Is er balans in de hoeveelheid stress/actie en herstel?
  • Heeft de lichaamsbeweging een positief effect op de conditie/fitheid?
  • Herstel je over de gehele meetperiode gezien voldoende van je inspanningen?
  • Laadt je accu voldoende op? Oftewel: werkt het AZS (autonome zenuwstelsel) voldoende veerkrachtig?
  • Vindt er voldoende compensatie en herstel plaats voor de energie die overdag is uitgegeven?
  • Bewustwording en inzicht in je gedrag, handvatten en tips.

Toepassingen: o.a. bewustwording en inzicht in actie/stress en ontspanning en herstelvermogen, verbeteren werk/privé balans, feedback bij conditieopbouw, herstellen na doormaken van een burn-out, bij vermoeidheidsklachten, slaapproblemen, ter ondersteuning van de revalidatie bij long-COVID.

HRV-coaching/psychosociale begeleiding online of op de praktijk: zowel individueel als groep of teamcoaching mogelijk.

De Firstbeat tool is tevens inzetbaar voor het langdurig monitoren van de gezondheid van medewerkers van een organisatie.

BioTrain werkt samen met verschillende gezondheidsprofessionals om organisaties te ondersteunen in hun vitaliteitsbeleid.

Voor paramedische- en vrijgevestigde praktijken op gebied van gezondheid en vitaliteit werkt BioTrain met de Firstbeat Life tool als aanvulling of onderdeel van een traject of training.  Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rapportages: per meting van 1-5 dagen. Bij teamcoaching: groepsrapportages.

Voorbeeld individueel rapport (deel van rapport)

Groepsrapportage (deel van rapport)

Achtergrond informatie

HRV (Hartritmevariabiliteit): wat is dat? Je hart klopt niet in zo’n strak ritme als een klok of metronoom. Tijdens de inademing klopt je hart sneller dan tijdens je uitademing. Dat verschil in snelheid noem je de hartritmevariatie (HRV).

Ademhaling, (in)spanning, emoties en gedachten, beïnvloeden je hartritme en de variaties daarin. Met een klein beetje stress zit je snel op twintig ademhalingen per minuut, terwijl in de regel in rust, ongeveer zes tot twaalf keer ademen per minuut eigenlijk voldoende is.

Tijdens ontspanning, herstel, positieve gevoelens en bij een gelijkmatige ademhaling ontstaat er een harmonieus patroon in de HRV. We spreken dan van hartcoherentie. Tijdens mentale inspanning, stress en negatieve gevoelens (bijvoorbeeld frustratie) ontstaat meestal een chaotisch patroon. Het is normaal dat chaotische en harmonieuze periodes elkaar door de dag heen afwisselen. Een opeenhoping van (te) veel chaotische periodes en (te) weinig harmonieuze periodes (bijvoorbeeld door stress en emotioneel van slag zijn) betekent echter te weinig herstel.

Met een HRV-meting worden de veranderingen in tijd gemeten tussen de ene en de andere hartslag, in milliseconden. Zo zie je in de afbeelding dat dit verschilt tussen de verschillende hartslag pieken.

 

 

 

Het R-R interval (tijd tussen de twee pieken) wordt kleiner als de hartslagfrequentie hoger is (wanneer je stress hebt, actief bent of beweegt).

Een hoge HRV geeft aan dat er veel variatie in het hartritme is. Het is een teken van flexibiliteit, fitheid en gezondheid. De parasympathicus ('rempedaal') en sympathicus ('gaspedaal') werken dan in harmonie samen. Terwijl bij een lage of verminderde HRV de balans tussen de 'rempedaal' en het 'gaspedaal' verstoord is.

De mate en kwaliteit van de HRV wordt altijd beïnvloed door leeftijd, conditie en erfelijkheid.

De HRV wordt positief beïnvloed door te investeren in een gezonde leefstijl, voeding en beweging. Zo vergroot je de veerkracht en houd je je lichaam in vorm.

De HRV wordt negatief beïnvloed (verlaagt) door stress, negatieve emoties en gedachten, ziekte, overgewicht, weinig bewegen of juist te intensief sporten, roken, alcoholgebruik en medicatie.

Contra-indicaties (meten is niet wenselijk):

  • Hoge koorts (meting uitstellen)
  • Een pacemaker
  • Harttransplantatie of een ernstige hartaandoening
  • Chronische atriumfibrillatie, hartritmestoornissen
  • Ongecontroleerde schildklierdisfunctie

Als je een van de volgende aandoeningen hebt kunnen de resultaten onbetrouwbaar zijn:

  • Bundeltakblok (hartritmestoornis)
  • Coronaire hartziekte met angioplastiek of bypass-operatie
  • Chronische neurologische ziekten (MS, Alzheimer, Parkinson)
  • Gediagnosticeerde ernstige depressie of uitputting
  • Zwangerschap

Overleg van tevoren of een hartslagmeting zinvol en betrouwbaar is.

Medicatie dient altijd bekend te zijn, in verband met eventuele invloed op de hartslagfrequentie en HRV (o.a. bètablokkers).

2. Biofeedbackmetingen en trainingen: meten van de hartslag, de spierspanning, de ademhaling, de huidgeleiding en de handtemperatuur.

Wil je na de meting met oefeningen aan de slag om je ademhaling, je hartslagfrequentie en HRV te verbeteren, volg dan een hartcoherentie-training (op de praktijk en online).

Toepassingen: o.a. bij hoge bloeddruk, post COVID klachten, hyperventilatie, als stress-, emotie- en energiemanagement.

BioTrain biedt verschillende metingen en trainingen aan op maat.

Net als een biofeedbackmeting geven de HRV LIFE metingen van Firstbeat inzicht en bewustwording in de stress/herstelbalans en kunnen een start zijn om je klachten te verlichten en je leefstijl en gedrag te veranderen.

n.b. De metingen zijn niet bedoeld als medische diagnose!

Voor meer informatie en tarieven, neem gerust contact op.

 

BioTrain is partner van Firstbeat Technologies en local provider van Firstbeat LIFE