Soorten metingen

Soorten biofeedback metingen

Tijdens de eerste meting wordt meestal een uitgebreide basismeting afgenomen met 5 sensoren (spierspanning, hartslag, ademhaling, huidgeleiding, handtemperatuur). Na de basismeting wordt  vaak gekozen voor een combinatie van sensoren (bijv. spierspanning en ademhaling) om gericht toe te werken naar een doel (bijv. het ontspannen van de schouders en het verdiepen van de ademhaling) waardoor het gevoel van controle en de zelfregulatie verbetert. Gecombineerd met begeleiding/coaching wordt gewerkt aan de totale balans.

Voorbeelden

Balans-meting of Stressprofiel
Vaak wordt bij de biofeedbackbehandeling gestart met een uitgebreide basismeting, de ‘Balans-Check’ oftewel het ‘stressprofiel’.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende sensoren (spierspanning, hartslag, ademhaling, huidgeleiding, temperatuur). Door tijdens de meting verschillende mentale opdrachten uit te voeren, afgewisseld met rustmomenten, wordt gekeken hoe je lichaam reageert en zegt dat iets over je vermogen om te kunnen inspannen, ontspannen en te herstellen.
Vervolgens kan bepaald worden welke oefeningen en trainingen het beste aansluiten om te werken aan de klachten en de balans in het algemeen.
Breed toepasbaar bij alle vormen van biofeedbackbehandelingen. Ook afzonderlijk in te zetten, als eenmalige meting, om te kijken naar de balans van het zenuwstelsel en het herstelvermogen. BioTrain is gespecialiseerd in biofeedback-analyses in het kader van burn-out.

Spierspanningstraining
De bekendste vorm van biofeedback is ‘myofeedback’: het meten van de spierspanning. Door te trainen met het aanspannen en ontspannen van spieren, herken je het verschil en neemt je lichaamsgevoel en ontspanning toe.
Toepasbaar bij o.a. het leren ontspannen van gespannen (en vaak pijnlijke) spieren, behandeling bij bruxisme (kaakklemmen, tandenknarsen) en hoofdpijn (spierspanningshoofdpijn en migraine).

Ademtraining
Door het zichtbaar maken van het huidige (dysfunctionele) adempatroon en het toewerken naar een rustige en regelmatige buikademhaling, kan de ademhaling geoptimaliseerd worden. Dit brengt ontspanning in lichaam en geest. In alle trainingen wordt aandacht besteed aan de ademhaling.
Breed toepasbaar bij o.a. hyperventilatie, spannings-gerelateerde aandoeningen en slaapproblemen.

Hartcoherentie-training
Het hart speelt een centrale rol in ons functioneren. Het hart en in het bijzonder het hartritme, heeft een diepgaand effect op allerlei emotionele, fysiologische en cognitieve functies. Het hartritme staat op haar beurt weer sterk onder de invloed van (ont)spanning, gevoelens, emoties en de ademhaling. Stressvolle situaties met emoties zoals verdriet en boosheid, hebben een negatief effect op het hartritme. Positieve emoties zoals plezier, liefde en dankbaarheid beïnvloeden juist het hartritme gunstig. Als het hartritme optimaal is, noemen we dat ‘coherentie’. Er is dan een harmonieuze samenhang te zien tussen het hartritme, de variatie daarvan en de ademhaling. Klinische studies bevestigen het belang van coherentie voor ons lichamelijke en geestelijke welzijn. Het zegt iets over de lichamelijke conditie en het emotioneel welbevinden. Het hartritme, de variatie en de mate van coherentie, kun je zelf leren beïnvloeden. Hierbij wordt getraind met de ademhaling en de hartslag.
Breed toepasbaar bij o.a. hoge bloeddruk, hartritmeklachten, spanningsklachten, vitaliteitsklachten en in het kader van stressreductie- en emotieregulatietrainingen.

Ontspanningstraining
Deze training is mogelijk, met of zonder gebruikmaking van biofeedback-apparatuur. Met apparatuur, kan het effect van ontspanningsoefeningen direct zichtbaar gemaakt worden. Zo kan gezocht worden naar de meest passende en effectieve oefening. Door training met specifieke sensoren en oefeningen die ook thuis of op het werk/school gedaan kunnen worden, neemt het lichaamsbewustzijn en uiteindelijk het vermogen tot ontspanning toe. Ontspanningsoefeningen en appjes worden meegegeven.
Breed toepasbaar bij o.a. angst- en spanningsklachten, pijnklachten, hyperventilatie, het moeilijk kunnen ontspannen, slaapproblemen en burn-out.

Combinaties van trainingen zijn heel gebruikelijk. Informeer gerust naar de mogelijkheden.